Rabu, 24 November 2010

Muhasabah diri..


السلام عليكم ورحمة الله


Zaza ingin berkongsi satu artikel ni... zaza dalat melalui email tempoh hari. Semoga ia bermanfaat untuk kita renugan bersama. In Shaa Allah.


"Ada seorg pemuda yg lama sekolah di luar negeri.. kembali ke tanah air. Sesampainya dirumah, dia meminta kepada org tuanya untuk mencari seorg guru agama kiyai atau siapa saja yg boleh menjawab tiga pertanyaannya".


Akhirnya.. org tua kepada pemuda tersebut telah mendapatkan guru kiyai.


Pemuda : Anda siapa? dan bolehkah menjawab pertanyaan2 saya?
Kiyai : Saya hamba Allah dan dengan izinNya saya akan menjawab pertanyaan anda.
Pemuda : Anda yakin? sedangkan Professor serta ramai org yg puntar pun tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Kiyai : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya. 


Pemuda : Saya ada tiga pertanyaan.
1) Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukkan wujud Tuhan kepada saya.
2) Apakah yg dinamakan takdir?
3) Kalau syaitan diciptakan dari api.. kenapa dimasukkan ke neraka yg dibuat dari api? tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yg sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?


Tiba2 kiyai tersebut penampar pipi pemuda dengan keras..

Pemuda : Sambil menahan sakit, kenapa anda marah kepada saya?
Kiyai : Saya tidak marah.. tamparan itu adalah jawapan saya atas tiga pertanyaan yg anda ajukan kepada saya.
Pemuda : Saya sungguh2 tidak mengerti..
Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya tadi?
Pemuda : Tentulah saya merasa sakit..
Kiyai : Jadi, anda percaya bahawa sakit itu ada?
Pemuda : Ya!!..
Kiyai : Tunjukkan kepada saya wujud sakit tu?
Pemuda : Saya tak boleh..
Kiyai : Itulah pertanyaan pertama.. kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.


Kiyai : Apakah malam tadi anda bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda : Tidak..
Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerika tampatan dari saya hari ni?
Pemuda : Tidak..
Kiyai : Itulah yg dinamakan takdir


Kiyai : Tangan yg saya gunakan untuk menampar anda dibuat dari apa?
Pemuda : Kulit..
Kiyai : Pipi anda pula dibuat daripada apa?
Pemuda : Kulit juga..
Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya tadi?
Pemuda : Sakit.
Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga diperbuat dari apai.. jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yg menyakitkan untuk syaitan.


nOte : muhasabah diri..









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.