Isnin, 1 November 2010

Cinta suami kepada isteri


السلام عليكم ورحمة الله


ehsan goole

Mungkin antara kita yg pernah terbaca kisah ni..
Kisah yg banyak penganjaran ada kebenaran yg tersembunyi.. hayati lah.


Dalam satu kisah percintaan yg menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yg indah. Kemudian, mereka berhenti di sebuah bangku yg disediakan di tepi tasik. Si isteri bertanya kepada si suami.


Isteri : Mengapa abg menyukai saya? mengapa abg cintakan saya?
Suami : Abg tak boleh menerangkan sbnya, namun begitu abg memang menyayangi dan mencintai sayang.
Isteri : Abg tak boleh terang sebab? bagaimana abg boleh katakan abg tidak boleh menerangkan.. 
Suami : Betul... abg tak tahu sebabnya, tetapi abg boleh buktikan bahawa abg memang cintakan sayang.
Isteri : Tak boleh beri bukti.. tidak? saya nak abg terangkan kepada saya sb kawan2 saya yg lain semuanya suami2 mereka menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi la syair la. 


Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata.. "baiklah, abg mencintai sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yg merdu, penyayang dan mengingati abg selalu". Abg jugak sukakan senyuman manus dan setiap tapak sayang melangkah, di situlah cinta abg bersama sayang..


Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu, selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.


Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yg disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital. Surat tersebut berbunyi..



"Sayang..

Jika disebabkan suara aku mencintaimu.. sekarang bolehkan engkau bersuara? tidak.. oleh itu aku tidak boleh mencintaimu. Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintaimu.. sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak.. oleh itu, aku tidak boleh mencintaimu. Jika disebabkan senyuman aku mencintaimu.. Jika disebabkan setiap langkah aku mencintaimu.. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak.. oleh itu aku tidak boleh mencintaimu. Jika cinta memerlukan sebabnya seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintaimu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak.. aku masih mencintaimu dulu, kini selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dnia tidak boleh dipegang. Namun, begitu.. ia boleh dirasai dalam hati."


 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.